Linkbuilding uitbesteden? Hier moet je op letten

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Door gebruik te maken van linkbuilding kan je jouw bedrijf meer laten groeien. Het is mogelijk om linkbuilding zelf aan te pakken, maar je kan het ook aan iemand anders uitbesteden. In dat geval zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Hieronder wordt er een overzicht gegeven van de zaken waar je op moet letten bij het uitbesteden van linkbuilding voor je bedrijf.

SEO en linkbuilding

SEO en linkbuilding staan in verband met elkaar. SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie. De belangrijkste zoekmachine is Google, maar er bestaan ook andere zoekmachines. Als bedrijf wil je waarschijnlijk graag dat jouw website snel wordt getoond als mensen zoeken naar bepaalde onderwerpen. Hierdoor kan je meer potentiële klanten werven.

Linkbuilding is een techniek die je kan gebruiken om de zoekmachine optimalisatie te bevorderen. Linkbuilding houdt in dat andere websites links van jouw website gebruiken waar klanten op kunnen klikken. Zo komen de klanten bij jou op de website en kunnen zij kijken wat jij aanbiedt. Hierdoor krijg je onder andere meer klanten, meer naamsbekendheid en jouw website krijgt dan een hogere positie binnen de zoekmachine. Dit zijn allemaal positieve gevolgen van linkbuilding voor je bedrijf.

Goed bedrijf

Linkbuilding klinkt misschien makkelijk, maar het moet wel op een juiste manier worden uitgevoerd. Er zijn namelijk regels die komen kijken bij linkbuilding zodat zoekmachines als Google jouw website geloofwaardig vinden. Wanneer je linkbuilding gaat uitbesteden, is het belangrijk dat je een bedrijf inschakelt dat hier verstand van heeft. Zorg er dus voor dat je eerst kijkt of het bedrijf goed werkt en je daadwerkelijk kan helpen met linkbuilding. Je kan daarom bij verschillende bedrijven aankloppen om te kijken welk bedrijf het beste kan samenwerken met jou.

Natuurlijk linkprofiel

Je eigen bedrijf moet een natuurlijk linkprofiel opbouwen zodat linkbuilding daadwerkelijk succes oplevert. Met een onnatuurlijk linkprofiel kom je niet op een hogere positie te staan bij Google. De specialist kan je helpen met het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Een natuurlijk linkprofiel kan je opbouwen door verschillende bronnen te gebruiken voor linkbuilding. Denk aan social media, blogs en influencers. Als er heel veel linkjes op één website worden geplaatst, kan Google dat als onnatuurlijk zien. Hiernaast is het belangrijk dat er variatie is bij de anchor teksten. Een specialist weet als het goed is precies hoe hij of zij dit natuurlijke linkprofiel kan opbouwen. 

Op langer termijn

Het uitbesteden van linkbuilding is natuurlijk niet gratis. Dit betekent dat je er geld voor over moet hebben zodat het op een goede manier gedaan wordt. Het voordeel van het uitbesteden van linkbuilding is dat je het geld terugverdient op een langer termijn. Dit heeft te maken met de positie van jouw website op Google. Als je na een tijdje de gewenste positie hebt bij Google, hoef je niet meer aan linkbuilding te doen. Je positie staat dan als het goed is vast. Je hoeft dan geen geld meer te spenderen aan linkbuilding uitbesteden.